Leerlingen krijgen steeds meer te maken met data die ze moeten begrijpen, interpreteren en gebruiken in hun dagelijkse leven en mogelijke vervolgopleidingen. Maar vmbo-leerlingen die nu het examenprogramma wiskunde volgen en door willen gaan naar de havo, sommige mbo-opleidingen of de arbeidsmarkt zijn onvoldoende toegerust om die stap te maken. De examenprogramma’s voor wiskunde vmbo zijn verouderd: ze zijn voor het laatst in de jaren '90 geactualiseerd. Ook is er in de huidige vmbo-examenprogramma's geen wiskunde dat echt past bij de kaderberoepsgerichte leerweg en er is te weinig aandacht voor het leren omgaan met grote hoeveelheden (digitale) cijfermatige informatie. Daarbij volgen niet alle leerlingen het vak wiskunde in de bovenbouw terwijl ook deze leerlingen steeds meer te maken krijgen met data in vervolgopleidingen en beroepen.
De vakvernieuwingscommissie stelt daarom twee wiskundevakken in het vmbo voor: wiskunde 1,2 (huidig vak wiskunde) en wiskunde 1 (gecijferdheid). In het voorstel doet een leerling examen in één van deze twee vakken.
Uiteindelijk is gekozen om voor wiskunde 1,2 de huidige naam 'wiskunde' te behouden en voor wiskunde 1 de naam 'gecijferdheid'.
Gecijferdheid is op dit moment nog geen vak. Leerlingen die wiskunde niet als examenvak volgen, volgen nu een rekenprogramma dat ze met een schoolexamen afsluiten. Daarom voert SLO dit schooljaar 2025-2026 een try-out uit met twaalf scholen. Met leraren en schoolleiders onderzoekt SLO a) in hoeverre de conceptexamenprogramma's bijdragen aan de cijfermatige zelfredzaamheid van leerlingen en b) de positionering van de inhouden. Hierdoor kunnen de opbrengsten van de try-out worden meegenomen in de lopende verkenning van het ministerie van OCW naar de beroepsgerichte profielen en niet pas een jaar na de verkenning komen.
Klik op onderstaande afbeelding voor de 4 fasen:
De vakvernieuwingscommissie bestond uit leraren (vmbo en mbo), vakexperts en curriculumexperts. Deze commissie heeft zes examenprogramma’s wiskunde vmbo ontwikkeld in opdracht van het ministerie van OCW. In deze fase zijn de eindtermen ontwikkeld en de verdeling van de inhouden over het centraal examen (CE) en schoolexamen (SE) voorgesteld. Op 16 november 2022 overhandigde de vakvernieuwingscommissie de conceptexamenprogramma’s wiskunde vmbo aan het ministerie van OCW. Dit markeert de afronding van de eerste fase van het vakvernieuwingsproces en geeft het officiële startsein voor de volgende fase.
Wil je meer lezen over de totstandkoming van de geactualiseerde examenprogramma's wiskunde? Kijk dan bij ministerie van OCW op: Vernieuwing examenprogramma's wiskunde vmbo | 2023 | Examenblad.nl.
Wil je meer lezen over de conceptexamenprogramma’s en de inzage in de conceptexamenprogramma’s wiskunde 1,2 en wiskunde1? Bekijk dan deze pagina: Geactualiseerde conceptexamenprogramma’s - wiskunde vmbo – SLO Onderaan die pagina staan de downloads naar de conceptexamenprogramma’s.